BİR BT EĞİTİMCİSİ GÖZÜYLE

ZOOM BASKINI (BOMBING):

Pandeminin yaygınlaştırdığı bir terimi Bilişim Teknolojileri Eğitimcisi olarak değerlendireceğim. “Zoom bombing” olarak dünyada yayılan, dilimizde Zoom baskını olarak çevirebileceğimiz bu terim, “internet trolleri”nin ya da eğlence anlayışı çarpık kişilerin, oturumunuza katılarak, küfür, hakaret, nefret söylemleri içeren, yazılı sözlü görsel mesajlar paylaşması anlamına geliyor.

Alınabilecek güvenlik önlemleri, firmalarca ve kurumlarca arttırılıyor, bilgilendirmeler yapılıyor, kurallar belirleniyor ve hatta kısıtlama yasaklara gidilmek durumunda kalınıyor. BT Öğretmeni meslektaşlarım, uzaktan eğitimin nasıl gerçekleşeceği ve nasıl güvenlik önlemleri alınabileceği konusunda da okullarında özveriyle destek sağlıyorlar. Ama ben BT Öğretmenlerinin uzmanlıklarına dayalı pedagojik bilgi gerektiren bazı konuların altını çizmek istiyorum. BTE Derneğine yapılan başvurularda bu davranışta bulunan öğrencilerin nasıl tespit edileceği, nasıl cezalandırılacağı yönünde yardım istendiğini görüyorum. Bir eğitimci olarak öğrencilerin cezalandırılması gibi sonrasında değil, eğitilmesi gibi öncesinde yapılabilecekler ile ilgileniyorum. Biz BT Eğitimcileri çocukları hayata hazırlıyoruz ve teknoloji artık yaşamak zorunda oldukları gerçek hayatı şekillendiriyor.

Bizim işimiz eğitim.

 

EĞİTİMCİLER OLARAK NELER YAPABİLİRİZ

  • Sadece BT Öğretmenlerinin değil her öğretmenin kendi dersinde Zoom baskınlarına karşı öğrencileri bilgilendirmesi önemlidir. Öğrenciler sınıfa bir yabancının girebileceği, tüm dünyada kötü durumlara sebebiyet veren kişi ve gruplar bulunduğunu, bu kişilerin öğretmenlerin ya da programların bir boşluğunu yakalamayı fırsat aradığını kendi öğretmenlerinin ağzından duymalıdır. Öğrencilerin kendi ismiyle ya da sınıftan birilerinin ismiyle bu davranışların yapılabileceği, hatta bunları maddi çıkar karşılığı yapan kötü amaçlı kişiler bulunduğu anlatılmalıdır.

     

  • Giren kişilerin amaçları ve yapılan davranışın neden yanlış olduğu öğretmenlerce açıklanmalıdır. Ayrıca giren kişilerin profilleri çizilerek internet trollerinin öğrenciler arasında itibar ve takdir kazanmasının önüne geçilmelidir.

“eğitim seviyesi düşük olan kitleleri küfür ve birinin zor durumda kalması ile güldürmenin kolay olduğu, ama eğitim seviyesi yükseldikçe bu davranışların komik ya da güzel bulunmadığı, sporda, sanatta, derslerde vb. başarılı olamamış kişilerin kendilerine böyle gerçek olmayan başarılar aramak zorunda hissettiği, genelde ilgi ve sevgiye aç muhtemelen ailesinde ya da sosyal hayatında kötü şeyler yaşamış kişiler olduğu, kişisel hırs ve intikam gibi kötü duygularla mücadele edemeyen zayıf kişilerin birini incitmeye çalıştığı, genellikle nazik, naif öğretmen ve öğrencileri seçerek daha fazla eğlendikleri vb. “

 

  • Bu kişilerin dersleri sabote etmesinin Bilişim Suçu olduğu kadar bireyin eğitim hakkını engelleme kapsamında yasal olarak yaptırım ve cezası bulunan bir davranış olduğu ifade edilmelidir.

     

  • Derste böyle bir durum yaşandığında dersi sabote eden kişinin nasıl bir tepki almayı beklediği (öğrencilerin gülmesi, öğrencilerin sinirlenmesi, öğretmenlerin üzülmesi, telaşlanması, kızması vb.) bu tepkileri sınıf ve öğretmen göstermezse ne olacağı açıklanmalıdır.

     

  • Öğretmen böyle bir durum yaşanırsa kendinin nasıl bir tepki vereceğini (kişiyi sınıfımdan atacağım, paylaşımlarını sileceğim, konunun dersi bölmesine izin vermeden devam edeceğim vb.) öğrencilere anlatmalıdır.

     

  • Öğretmenler böyle bir durum yaşanırsa, öğrencilerinden nasıl bir tepki vermelerini (gülme, kızma gibi tepkiler vermemenizi, derse hiçbir şey olmadan devam etmenizi, bu konu hakkında bir bilginiz varsa dersten sonra benimle özel olarak paylaşmanızı vb) istediğini açıklamalıdır.

     

  • Öğrencilerin tespit edilmesine yönelik bir süreç izlenmesi tercih edildiğinde büyük bir gizlilik ile yürütülmesi gerektiği, kişilerin başka okul öğrencisi ya da öğrenci bile olmayan kişiler olabileceği dikkate alınmalıdır.

 

Burcu Yılmaz

Bilişim Teknolojileri Eğitimcileri Derneği
Yönetim Kurulu Başkanı

 

BTE Blog'da yayımlanan yazıların sorumluluğu yazara aittir.
Yazılardaki hiçbir görüş ve düşünce BTE Derneğine ve üyelerine yüklenemez.